ניתוח DBS להשתלת קוצב מוחי

ניתוח DBS הינו ניתוח בו מושתל קוצב מוחי במטרה לווסת את פעילות עצבית ולשפר מצבים נוירולוגיים כגון רעד בחולים המתמודדים עם מחלת הפרקינסון, רעד ראשוני, דיסטוניה והתקפי פרכוס בחולים הסובלים מאפילפסיה.

באיכילוב מבוצעים ניתוחים אלו, באופן ייחודי בארץ בעזרת הרובוט המתקדם בעולם מדגם ROSA המאפשר השתלה מדוייקת ובטוחה של האלקטרודות המוחיות.

רקע:

הטיפול בהפרעות תנועה כגון מחלת הפרקינסון, רעד ראשוני או דיסטוניה מבוסס על טיפול תרופתי. אולם לעיתים טיפול זה אינו מביא לשיפור מספק בסימפטומים או שגורם לתופעות לוואי (למידע נוסף אודות מחלת הפרקינסון במאמר הבא)
במקרים אלו ניתן להתערב על ידי ניתוח נוירוכירורגי מדוייק (סטריאוטקטי) להשתלת קוצב מוחי עמוק DBS.
משמעות המונח DBS הוא Deep Brain Stimulation או בתרגום לעברית ״גרייה מוחית עמוקה״.
במהלך ניתוח מושתלות אלקטרודות זעירות בצורה מדוייקת למרכזים עצביים בעומק המוח. האלקטרודות הללו מחוברות לקוצב מוחי על מנת לווסת ולשפר את הפעילות המוחית במצבי מחלה כגון פרקינסון, דיסטוניה ורעד ראשוני.

הטיפול באמצעות קוצב מוחי DBS הוכח במחקרים רבים כמשפר משמעותית את התפקוד ואיכות החיים של חולי פרקינסון והפרעות תנועה אחרות כגון רעד או דיסטוניה. במרכז הרפואי ע״ש סוראסקי בת״א (איכילוב) קיים נסיון רב שנים בטיפול באמצעות DBS. הניתוחים הללו מבוצעים באיכילוב על ידי ד״ר שטראוס המנהל את היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית ומתמחה בניתוחים להשתלת DBS.

איזה חולה פרקינסון צריך לשקול טיפול בגרייה מוחית עמוקה DBS ?

כאשר מטופל/ת עם מחלת פרקינסון נזקקים למינונים הולכים ועולים של טיפול בתרופות דופמינרגיות, ובנוסף סובלים מפלוקטואציות מוטוריות, זאת אומרת שעדיין יש שיפור בתסמינים מן הטיפול התרופתי אולם יש תופעות לוואי כגון תקופות “OFF” קשות ו/או דיסקינזיות טורדניות בזמן ON, אזי טיפול בגרייה מוחית עמוקה יכול להביא לשיפור בסימפטומים.
חשוב לציין כי מטופלים העוברים את הניתוח זקוקים לתמיכה טובה מסביבתם.

איזה מטופלים אינם מתאימים לטיפול ב- DBS ?

מטופלים עם פגיעות בתפקודים נוירולוגים נוספים כגון ירידה קוגניטיבית, הפרעות חמורות בזיכרון, הזיות, דכאון קשה ו/או הפרעה משמעותית בשווי משקל בהליכה.

כיצד נבחרים מטופלים המתאימים לגרייה מוחית עמוקה (DBS)?

במרכז הרפואי ע״ש סוראסקי בת״א (איכילוב) עוברים כל המועמדים לניתוח DBS הערכה משותפת על ידי צוות רב תחומי הכולל נוירוכירורג מומחה לניתוחי DBS ונוירולוג.ית מומחים להפרעות תנועה בעלי נסיון רב בטיפול בחולים המושתלים עם DBS.

המועמדים עוברים הערכה רב תחומית הכוללת:
  • הערכה על ידי נוירולוג המומחה בטיפול במחלת פרקינסון
  • הדמיה מוחית באמצעות MRI ברזולוציה גבוהה
  • הערכה על ידי קלינאית תקשורת
  • הערכה נוירופסיכולגית מקיפה הכוללת בדיקת זכרון וחשיבה
  • הערכה עם נוירוכירורג מומחה בניתוחי DBS
מהן התוצאות המצופות לאחר הניתוח?
  • קיצור תקופות הOFF
  • הקלה בדיסקינזיות (קיצור במשך ודיסקינזיות קלות יותר)
  • ירידה במינוני התרופות
  • שיפור באיכות החיים

אולם, הגרייה המוחית העמוקה אינה מרפאת את מחלת הפרקינסון או מפסיקה את התקדמותה.

למידע נוסף אודות ניתוחי DBS אלו במאמר הבא >>

דילוג לתוכן