ניתוח לייזר לצריבת גידול במוח LITT

LITT הינה טכנולוגיית לייזר חדשנית המאפשרת צריבה בלייזר של גידולים ומוקדים פתולוגיים בעומק המוח תחת בקרת MRI (פירוש המונח LITT הוא Laser Interstitial Thermal Therapy ).

מערכת הלייזר לצריבת גידולים מוחיים
מערכת הלייזר לצריבת מוקדים במוח בהנחיית MRI

ניתוחי לייזר זעיר פולשניים

הניתוחים מבוצעים בגישה זעיר פולשנית (minimally invasive) דרך חור קידוח זעיר של מספר מ״מ בגולגולת דרכו מושתל סיב אופטי עדין בצורה מדוייקת אל מרכז הגידול. טכנולוגיית הלייזר נקראת Laser interstitial thermal therapy (LITT) ומבוצעת בארץ בעזרת מכשיר ה-Visualase של חברת מדטרוניק. הפעולה הטיפולית משלבת בין טכנולוגיות לייזר זעיר פולשנית וסריקת MRI מתקדמת, המאפשרת בקרה בזמן אמת של גודל האזור הנצרב במוח, תוך בקרה מדויקת של הטמפרטורה באזור הצריבה.

האפקט הביולוגי של טכנולוגיית הלייזר (LITT)  מקורו ביצירת אנרגיית חום הגורמת להרס של רקמה. מערכת ה LITT מורכבת מגנרטור לייזר הנשלט על ידי יחידת בקרה האחראית על עיבוד נתוני ה-MRI ליצירת מפות טמפרטורה במוח המאפשרות שליטה בזמן קרוב לאמת על גודל האזור הנצרב. אנרגיית הלייזר מועברת באמצעות סיב אופטי אל הקטטר המושתל במוח כאשר רק בקצה הקטטר הסיב האופטי חשוף ופולט אנרגיה לרקמה סביבו.

תיאור הפרוצדורה הניתוחית

תהליך הטיפול ב-LITT מחולק לשני שלבים:

בשלב הראשון מושתל בחדר ניתוח סיב אופטי עדין בקוטר של כ- 1.6 מ״מ  בצורה מדויקת לאזור המטרה במוח באמצעות מערכת ניווט מיוחדת ודרך חור קידוח זעיר בגולגולת בקוטר של כ-3.2 מ"מ.

בשלב השני המתבצע במכשיר ה-MRI, מחובר הסיב האופטי למערכת ה-Visualase. בד״כ ההליך כולו מבוצע בהרדמה כללית על מנת למנוע תזוזה של המטופל. במהלך הצריבה בתוך ה-MRI מבוצע ניטור מתמשך בזמן אמת של שינויי הטמפרטורה במוח סביב הסיב האופטי, ובקרה קפדנית על גודל האזור הנצרב. המערכת מאפשרת סימון של מספר נקודות בקרה באיזורים קריטיים שיפסיקו באופן אוטומטי את פעולת הצריבה כאשר הטמפרטורה עוברת את הסף שנקבע. בצורה זו ניתן להגן על אזורים רגישים הנמצאים בסמיכות לאזור הצריבה. בתום הצריבה והערת המטופל הוא מועבר להשגחה במהלך הלילה ביחידת טיפול נמרץ. מרבית המטופלים משוחררים לביתם יום לאחר הפרוצדורה.

צריבה בלייזר של גידול בעומק המוח
צריבה בלייזר של גידול בעומק המוח

טכנולוגיית הלייזר מהווה פריצת דרך וחלופה טיפולית חשובה למטופלים הסובלים ממגוון של מחלות נוירולוגיות, כולל אפילפסיה וגידולי מוח. יתרונות ניתוחי הלייזר הינם בעיקר בטיפול במוקדים הממוקמים בעומק המוח, בהם הגישה הניתוחית כרוכה בסיכון לזנק נוירולוגי. למשל בטיפול בחולי סרטן עם גרורות מוחיות בעומק המוח, לאחר כשלון של טיפול קרינתי ברדיוכירורגיה. ההליך הטיפולי בלייזר הינו זעיר פולשני, כרוך בפחות אי נוחות למטופל בהשוואה לקרניוטומיה פתוחה ודורש אשפוז קצר יחסית.

המרכז הרפואי ע״ש סוראסקי בתל אביב (איכילוב) היה המרכז הרפואי הראשון בו החלו לבצע את ניתוחי הלייזר מחוץ לארה״ב בשנת 2017, ומאז הטיפול ב-LITT זמין בבית החולים איכילוב למטופלים מכל רחבי הארץ המתאימים לשיטת טיפול זאת.

ד״ר שטראוס הינו בעל נסיון ניתוחי רב של עשרות ניתוחים לצריבת גידולי מוח ומוקדים אפילפטיים במבוגרים ובילדים, ומשמש כמרצה מוזמן בכנסים בינלאומיים בתחום.

צריבה בלייזר של מוקד מוחי

לכתבה על ניתוח לייזר בעירות לצריבת גידול במוח:

https://www.mako.co.il/health-news/local/Article-a0f2725a98d9781026.htm

דילוג לתוכן