ניתוח לגידול במוח

ניתוח מוח לכריתת גידול מוחי הוא ניתוח שמטרתו להסיר גידול שהתפתח בתוך הגולגולת. ניתוח מוח נקרא בשפה מקצועית קרניוטומיה (craniotomy) שמשמעותה פתיחת הגולגולת. הניתוח מבוצע על ידי נוירוכירורג, שהוא רופא שמתמחה בכירורגיה של המערכת העצבית המרכזית, וצוות שכולל מרדים ואנשי צוות רפואי נוספים.

אפשרויות הטיפול

קיימות אפשרויות טיפול שונות בגידולים מוחיים והטיפול המתאים נקבע לפי סוג הגידול, מיקומו וההסתמנות הקלינית. לכן השלב הראשון כאשר מטופל מאובחן עם תהליך תופס מקום במוח הוא אבחנה נכונה. אבחנה וודאית דורשת דגימה פתולוגית באמצעות ביופסיה מוחית. אולם לעיתים המראה ב-MRI אופייני ומכוון לסוג גידול מסויים, למשל מנינגיומה או שוונומה אקוסטית.

גידול במוח מסוג מנינגיומה
גידול במוח מסוג מנינגיומה

השיקולים בבחירת הטיפול המתאים לכל מטופל מורכבים ומעבר להיקף המאמר הנוכחי. באופן עקרוני במקרים רבים בהם מדובר בגידול שפיר קטן נבחר במעקב הדמייתי. כאשר מדובר בגרורות למוח יהיה הטיפול המועדף באמצעות קרינה ממוקדת ברדיוכירורגיה. כאשר אין אבחנה אונקולוגית ידועה במטופל עם אבחנה חדשה של תהליך מוחי יהיה לעיתים צורך בניתוח ביופסיה לצורך אבחנה. במקרים בהם הגידול יוצר אפקט מסה ולוחץ על מבנים חשובים במוח, יש צורך בכריתה ניתוחית על מנת להקל בתסמינים הנוירולוגים. כתלות במיקום, הגידול יכול לגרום לפגיעה בתפקודים כגון ראיה, תנועה, חשיבה וכו'. גידול גדול עלול לגרום לתסמינים של כאב ראש בשל לחץ תוך גולגלתי מוגבר. כאשר מחליטים שיש אינדיקציה רפואית בניתוח קרניוטומיה לכריתת הגידול יביא הניתוח גם לאבחנה פתולוגית.  במקרים של גידולים שפירים (מנינגיומה, שוונומה) כריתה מלאה של הגידול יכולה להביא לריפוי. במקרים של גידולים סרטניים, הטיפול הניתוחי הוא חלק מתוכנית הטיפול שעשויה לכלול גם טיפול קרינתי ואונקולוגי.

מטרת הניתוח

המטרה העיקרית בניתוח היא להסיר את הגידול בצורה מדויקת ובטוחה, תוך שמירה על רקמת המוח התקינה סביב הגידול ועל תפקודי המוח. קיימות טכניקות ניתוחיות שונות לכריתת גידולים. בחלק מהמקרים יש צורך בכריתה פתוחה באמצעות מיקרוסקופ ניתוחי. במקרים מסויימים ניתן להשתמש בשיטות זעיר פולשניות דרך פתיחה קטנה של הגולגולת, למשל בניתוח אנדוסקופי (באמצעות מצלמה). במקרים בהם הגידול ממוקם ליד אזורי שפה יבוצע הניתוח כשהמטופל ער כדי לוודא שלא נגרם נזק. בגידולים ליד אזורים מוטוריים ננטר את שלמות המסלולים העצביים באמצעות גירוי אלקטרופזיולוגי.

שיטה מתקדמת חדשנית שנמצאת בשימוש באיכילוב בשנים האחרונות היא ניתוח צריבה בלייזר LITT מונחה MRI . הגישה הניתוחית המתאימה נקבעת על ידי נוירוכירורג מומחה לגידולים מוחיים.

בשימוש בטכניקות ניתוחיות מודרניות אחוז הסיבוכים בניתוחי מוח הוא נמוך, ומרבית החולים משוחררים לביתם לאחר אשפוז קצר. אם זאת קיימים סיכונים בניתוח מוח ויש לדון עם המנתח על הסיכונים הספציפיים לכל מטופל.

דילוג לתוכן