טיפולים נוירוכירורגים לנוירולוגיה טריגמינלית

נוירלגיה טריגמינלית הינה סינדרום של כאבי פנים המופיעים בצורת התקפים עזים של כאב הדומה ל"זרם חשמלי" בדרך כלל בצד אחד של הפנים. בחלק מהחולים הכאבים כה עזים עד שהמחלה מכונה גם מחלת המתאבדים.

הכאבים נגרמים בשל לחץ של עורק מוחי על עצב התחושה של הפנים הקרוי העצב הטריגמינלי (או העצב המשולש) בסמוך למוצאו מגזע המוח. לחץ ווסקולרי זה גורם לפגיעה בעצב ולהולכה עצבית לא תקינה, המתבטאת ככאב נוירופתי (ממקור עצבי) עז היכול להופיע באופן ספונטני או כתוצאה מגירוי תחושתי כגון מגע קל בפנים, לעיסה, צחצוח שיניים ואף דיבור. הכאב מופיע לרוב בצד אחד של הפנים, בפיזור אחד משלושת סעיפי העצב הטריגמינלי האחראי לתחושות במצח (V1), בלחי, בלסת העליונה (V2) ובלסת התחתונה (V3).

הסינדרום יכול להופיע אצל כל אחד. השכיחות באוכלוסיה הכללית היא בערך 1 ל-10,000, ושכיחה יותר בנשים לעומת גברים ביחס של 2:1. המחלה מופיעה בד״כ אחרי גיל 40 והשכיחות עולה עם הגיל. הסיכון היחיד שזוהה הוא טרשת נפוצה.

אבחנה

ישנן סיבות רבות נוספות לכאבי פנים ולכן הבסיס לטיפול הוא אבחנה נכונה ומדוייקת! השלב הראשון של הטיפול הוא בדיקה ואבחנה של המצב על ידי מומחה לכאבי פנים. האבחנה של נוירלגיה טריגמינלית היא קלינית על סמך אנמנזה ובדיקה גופנית, אין בדיקת הדמיה או בדיקת דם המאבחנת נוירלגיה טריגמינלית. לאחר קביעת האבחנה מותאם הטיפול באופן אישי.

טיפולים

הטיפול העיקרי במחלה הוא באמצעות תרופות, ובמרבית המקרים הכאבים יגיבו לטיפול תרופתי בתרופות אנטי-פרכוסיות כגון קרבמזפין (טגרטול). אולם כ-10% עד 20% מהחולים סובלים מכאבים עמידים לטיפול תרופתי. חשוב לדעת כי במקרים בהם לא מושגת הקלה מספקת בכאבים באמצעות טיפול תרופתי קיימים מספר טיפולים נוירוכירורגיים יעילים. למעשה נוירלגיה טריגמינלית הינה אחד מתסמונות הכאב הכרוניות היחידות הניתנות לריפוי באמצעות טיפול נוירוכירוגי. ד״ר שטראוס מתמחה בטיפול משולב בנוירלגיה טריגמינלית ומציע את מגוון הטיפולים הקיימים כיום:

דקומפרסיה מיקרווסקולרית Microvascular Decompression – MVD

מכיוון שהכאבים נגרמים מלחץ של עורק מוחי על העצב הטריגמינלי בסמוך למוצאו מגזע המוח הטיפול הנוירוכירורגי הקלאסי מתבסס על הפרדה ניתוחית של העורק הלוחץ מעצב הפנים. ניתוח זה נקרא דקומפרסיה מיקרו-וסקולרית (MVD – Microvascular Decompression) והוא מתבצע באמצעים נוירוכירורגיים מתקדמים. שיטה זו יעילה מאוד כטיפול ארוך טווח.
קרא עוד>>

ריזוטומיה פריפרית

שיטה נוספת היא צריבה של העצב במוצאו מהגולגולת לאזור הפנים (ריזוטומיה פריפרית), שיטה זו אמנם פחות פולשנית אך אחוזי ההצלחה לטווח ארוך נמוכים משמעותית.

רדיוכירורגיה סטריאוטקטית Stereotactic Radiosurgery

שיטת טיפול חלופית לא פולשנית המקובלת בעולם מזה שנים רבות היא באמצעות קרינה סטריאוטקטית רדיוכירורגית ( Stereotactic Radiosurgery ). בשיטה זו מוקרן העצב בצורה מדוייקת באזור הפגוע ומופחתת יכולתו ליצור ולהעביר את אותות הכאב הפתולוגי.

יתרון השיטה הוא שהטיפול אורך כשעה בלבד ומבוצע כטיפול יום ולאחריו הולכים המטופלים הביתה. סיכויי ההצלחה הם כ- 80-90% לשיפור בכאב בטווח הקצר, בטווח הארוך סיכויי ההצלחה עומדים על כ- 60% לשיפור משמעותי בכאב. הפרצדורה מתאימה בעיקר לחולים שאינם מתאימים לניתוח MVD, דהיינו מבוגרים, או חולים עם מחלות רקע סיסטמיות משמעותיות המעלות את הסיכון לניתוח MVD. למרות שהטיפול מקובל בעולם מזה עשרות שנים הוא לא היה זמין בארץ.
החל מינואר 2015 הוכנס הטיפול בשיתוף פעולה של המחלקה הנוירוכירורגית ומכון הקרינה במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי תל אביב (איכילוב) והוא זמין כעת למטופלים מרחבי הארץ.

דילוג לתוכן