ביופסית מוח רובוטית

ביופסית מוח היא הליך ניתוחי בו נלקחת דגימה קטנה מגידול מוחי על מנת להגיע לאבחנה פתולוגית. ביופסית מוח מבוצעת כאשר לא ניתן להגיע לאבחנה על סמך בדיקות הדמיה או באמצעות ביופסיה באזור אחר בגוף. ניתן לבצע את הביופסיה בגישה פתוחה בניתוח קרניוטומיה או בגישה סטריאוטקטית זעיר פולשנית דרך חור קידוח של מספר מילימטרים בגולגולת דרכו מוחדרת מחט הביופסיה.

כיצד מבוצעת ביופסיה סטריאוטקטית:

ביופסית מוח סטריאוטקטית מחייבת דיוק גבוה. טרם הניתוח המטופל עובר בדיקת MRI ברזולוציה גבוהה עם הזרקת חומר ניגוד על מנת להדגים את כלי הדם המוחיים. תמונות אלו משמשות ליצירת מפה תלת מימדית של המוח, המסייעת להנחות את מחט הביופסיה אל אתר היעד בדיוק רב. הנוירוכירורג מתכנן בקפידה את המסלול הבטוח ביותר כדי להגיע עם מחט הביופסיה אל הנגע החשוד תוך הימנעות מכלי דם ומבנים קריטיים אחרים. במהלך הניתוח משתמשים במערכת ניווט סטריאוטקטית המזהה את ראש המטופל ומתווה את המסלול אל המטרה. המנתח מבצע חתך בקרקפת ומחדיר את מחט הביופסיה בעזרת מערכת הניווט דרך חור בגולגולת לאורך המסלול המתוכנן. כאשר מחט הביופסיה מגיעה לאתר היעד נלקחות מספר דגימות מהנגע. לאחר מכן הדגימות נשלחות למעבדה פתולוגית לניתוח תחת מיקרוסקופ כדי לקבוע את אופי הנגע ולספק אבחנה סופית.

ביופסית מוח סטריאוטקטית
ביופסית מוח סטריאוטקטית

השאלה החשובה היא כיצד ניתן לקחת את הביופסיה בצורה המדוייקת והבטוחה ביותר?

ביופסיה של גידול מוחי בעזרת רובוט היא אחת הטכנולוגיות החדשניות החשובות ביותר בפרקטיקה הנוירוכירורגית הנמצאת בשימוש במרכזים המובילים בעולם. הרעיון הוא לשפר את הבטיחות והיעילות של הליך הביופסיה הסטריאוטקטית.

הרובוט הניתוחי משפר את הדיוק ומפחית את מרווח השגיאה בהחדרת מחט הביופסיה, ועל ידי כך עוזר למזער את הסיכון לסיבוכים כגון דימום, זיהום וחסרים נוירולוגיים. זה חשוב במיוחד כאשר מתמקדים בנגעים הממוקמים בעומק המוח ליד כלי דם או אזורי מוח קריטיים. תיכנון קפדני של מסלול הביופסיה על גבי ה-MRI של המטופל.ת תוך שילוב עם הדיוק של הרובוט מאפשר לבצע את הביופסיה בצורה בטוחה ומדוייקת דרך חתך קטן בעור וחור קידוח של מספר מילימטרים בגולגולת. ההליך עצמו אורך פחות משעה ובמרבית המקרים המטופלים משוחררים לביתם למחרת היום.

ביופסיה סטריאוטקטית
ביופסיה סטריאוטקטית מגידול בתלמוס בעומק המוח

המרכז הרפואי ע״ש סוראסקי בתל אביב (איכילוב) הינו המרכז היחידי בארץ בו מבוצעות הביופסיות המוחיות על ידי ד״ר שטראוס בעזרת הרובוט הניתוחי המתקדם בעולם מדגם ROSA.

ד״ר שטראוס הינו בעל נסיון רב בתחום ניתוחי מוח סטריאוטקטיים רובוטיים לצורך ביופסיות מוחיות.

רובוט ROSA לניתוחי מוח סטריאוקטיים
רובוט ROSA לניתוחי מוח סטריאוקטיים
דילוג לתוכן