רדיוכירורגיה לשוואנומה ווסטיבולרית (אקוסטית)

שוואנומה ווסטיבולרית (Vestibular Schwannoma) הנקראת גם שוואנומה אקוסטית, הינה גידול מוחי שפיר הגדל בד״כ צורה איטית מתוך עצב הגולגולת השמיני (Vestibulocochlear Cranial Nerve 8) האחראי על השמיעה ושיווי המשקל. הגידול נגרם כתוצאה מגדילה לא תקינה מואצת של תאי השוואן (Schwann cells) היוצרים את מעטפת העצב.

סימפטומים:

הסימפטום השכיח ביותר המוביל לאבחנה של שוונומה ווסטיבולרית הוא ירידה בשמיעה באוזן אחת. ככל שהשוואנומה הווסטיבולרית גדלה, היא משפיעה יותר על עצבי השמיעה ושיווי המשקל. בדרך כלל שוונומה ווסטיבולרית תגרום לאובדן שמיעה חד צדדי או ירידה א-סימטרית בשמיעה, טינטון (צלצול באוזן) וסחרחורת/אובדן שיווי משקל.

כשהגידול גדל, הוא יכול להפריע לעצב תחושת הפנים (העצב הטריגמינלי), ולגרום לנימול או חוסר תחושה בפנים. שוואנומות וסטיבולריות יכולות להשפיע גם על עצב הפנים (המעצבב את שרירי הפנים) ולגרום לחולשת פנים או שיתוק פנים בצד הגידול. בסופו של דבר גידול גדול (>3 ס״מ) עלול ללחוץ על גזע המוח ולגרום לחולשת צד בגוף (המיפרזיס), הידרוצפלוס ואף להפוך לסכנת חיים.

כאבי ראש הינם סימפטום אפשרי אך לא שכיח בגידולים מסוג שוונומה ווסטיבולרית, ועלולים להופיע בעיקר בגידולים גדולים היוצרים לחץ על מעטפת המוח או הגורמים לבעיה בספיגת הנוזל המוחי והצטברות נוזל השדרה בתוך חללי המוח – מצב הנקרא הידרוצפלוס המביא ללחץ תוך גולגלתי מוגבר. כאבי ראש מופיעים בכ-10% מהמטופלים, ותוארו בעיקר באזור אוקסיפיטלי וכשונים מכל כאב ראש שהיה מוכר למטופלים בעבר.

אבחנה:

אובדן שמיעה חד צדדי/אסימטרי ו/או טינטון ואובדן שיווי משקל/סחרחורת הם סימנים מוקדמים של שוואנומה וסטיבולרית. למרבה הצער, זיהוי מוקדם של הגידול הוא לפעמים קשה מכיוון שהתסמינים עשויים להיות עדינים ואולי לא יופיעו בשלבי הצמיחה ההתחלתיים. כמו כן, אובדן שמיעה, סחרחורת וטינטון הם תסמינים נפוצים של בעיות רבות באוזן התיכונה והפנימית (הנקודה החשובה כאן היא שתסמינים חד-צדדיים או א-סימטריים הם המדאיגים).

טיפול ופרוגנוזה:

למרות היותם גידולים שפירים עם פרוגנוזה טובה ברוב המקרים, הטיפול הניתוחי בשוונומות ווסטיבולריות כרוך בסיכונים לפגיעות נוירולוגיות משמעותיות בשל קירבתם למבנים עצביים קריטיים כגון עצבי הגולגולת וגזע המוח. ברוב המקרים בהם מתגלים הגידולים בשלב מוקדם מקובל לעקוב הדמייתית ורק במידה ומודגמת גדילה לטפל. הטיפולים האפשריים הם קרינה בגידולים הקטנים מ-3 ס״מ בקוטר מקסימלי, או כריתה ניתוחית במידה ומדובר בגידול גדול עם סימני לחץ על גזע המוח.

שוואנומות ווסטיבולרית: קטנה, בינונית וגדולה
שוואנומות ווסטיבולרית: קטנה, בינונית וגדולה

רדיוכירורגיה לשוונומה ווסטיבולרית:

הטיפול ברדיוכירורגיה לשוואנומה אקוסטית, או שוואנומה וסטיבולרית, הוא אפשרות טיפול לא פולשנית המשתמשת בקרינה ממוקדת להרס תאי הגידול.

נקודות מרכזיות בנוגע לטיפול ברדיוכירורגיה לשוונומה אקוסטית:

המטרה העיקרית של הטיפול ברדיוכירורגיה לגידולים אלו היא לעצור את גדילת הגידול תוך מיזעור הסיכון למבנים העצביים הסמוכים. הטיפול הקרינתי לא יוביל להיעלמות של הגידול, אך יכול למנוע הגדלה נוספת ולשמר את השמיעה לתקופה נוספת.

בארץ מבוצעים טיפולי הקרינה הרדיוכירורגית באמצעות מכשירי LINAC  המאפשרים מתן קרינה בצורה ממוקדת.

בחירת חולים:

רדיוכירוגיה נחשבת בדרך כלל לאפשרות טיפולית עבור חולים עם גידולים קטנים עד בינוניים, ויתכנו עבור אלו שאינם יכולים לעבור ניתוח הסרה קרובה או מעדיפים גישה לא פולשנית.

תכנון הטיפול:

לפני הטיפול, מבוצעת הדמיה מוחית ברזולוציה גבוה באמצעות MRI להדגמת צורתו וגודלו של הגידול. CT סימולציה עם מסיכה מיוחדת המונעת תזוזה משמש לתיכנון מנות הקרינה.

הטיפול עצמו:

במהלך הטיפול ברדיוכירוגיה, החולה מוצב בצורה קפדנית, וקרני הקרינה מופנות לגידול מכמה זוויות שונות. המטרה היא למקסם את המנה לגידול במזומן ולמזער נזק לרקמות בריאות מסביב.

רדיוכירורגיה לשוואנומה וסטיבולרית (אקוסטית)
רדיוכירורגיה לשוואנומה וסטיבולרית (אקוסטית)

למאמר המלא על טכניקת הטיפול ברדיוכירורגיה >>

מעקב לאחר הטיפול:

לאחר הטיפול יש להמשיך מעקב הדמייתי תקופתי מסודר על מנת להעריך את יציבות הגידול ולזהות ולטפל בתופעות לוואי אפשריות.

יעילות:

רדיוכירוגיה הוכחה כטיפול יעיל בשליטה על גודל הגידול ובשימור שמיעה לתקופה נוספת. עם זאת, תגובות אישיות עשויות להשתנות.

תופעות לוואי:

למרות שרדיוכירוגיה נחשבת לאפשרות לא פולשנית, ייתכנו תופעות לוואי. אלו עשויות לכלול נפיחות זמנית ובצקת מוחית מסביב לגידול, שינויים בשמיעה וחולשה בפנים. סיבוכים קשים הם נדירים.

הכתוב אינו תחליף לייעוץ רפואי, מטופלים עם שוונומה ווסטיבולרית צריכים לפנות לשיחה מפורטת עם נוירוכירורג על מנת להבין את היתרונות הפוטנציאליים, הסיכונים והתוצאות הצפויות בהתאם למקרה הספציפי שלהם.

שימור שמיעה

אחת הנקודות העיקריות בבחירת הטיפול הוא שימור השמיעה באוזן בצד של הגידול. חלק מהמטופלים עדיין שומעים בזמן האבחנה, ולכן אחת השאלות היא האם / ומתי נכון לטפל על מנת לשמר את השמיעה לתקופה ארוכה ככל הניתן. הספרות המקצועית העדכנית מצביעה על כך כי טיפול בקרינה רדיוכירורגית בגידולים קטנים כאשר יש עדיין שמיעה תפקודית (serviceable hearing) מאפשר לשמר את השמיעה למשך זמן ארוך יותר.

דילוג לתוכן