השתלת קוצבים לאפילפסיה עמידה

נוירומודולציה לאפילפסיה עמידה

בחולים הסובלים מאפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי, אשר מסיבות שונות אינם מועמדים לניתוח כריתה של המוקד ניתן לשקול נוירומודולציה (וויסות עצבי) באמצעות השתלת קוצבים עצביים לוויסות הפעילות החשמלית במוח.
טיפולים אלו אינם מיועדים לרפא את האפילפסיה, אולם יכולים להביא להקלה משמעותית בסימפטומים ושיפור באיכות החיים של המטופלים. באמצעות הקוצבים העצביים ניתן לדכא התפשטות פעילות חשמלית לא תקינה במוח ולהקל את מצבם של מטופלים רבים הלוקים באפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי.

VNS

אפשרות אחת, המיושמת מזה שנים רבות, היא השתלת קוצב וואגלי (VNS – vagal nerve stimulator). המטרה היא למנוע התקפים על ידי גרייה של עצב הוואגוס באזור הצוואר, באמצעות אלקטרודות המחוברות לקוצב המושתל בחזה. הקוצב שולח זרם חשמלי עדין, בקצב פעימות מתוכנת מראש, לעצב הוואגוס שמדכא ומרגיע את הפעילות החשמלית הלא תקינה במוח. מאמרים שבחנו את השפעת הטיפול על אלפי הראו כי הטיפול מצליח להפחית באופן משמעותי את ההתקפים בכ-50% מהמטופלים שטופלו על ידי גרייה של עצב הוואגוס.

למאמר המלא על VNS >>

DBS

אפשרות שניה, שאושרה בשנת 2017 לשימוש בארץ למטופלים אשר נכשלו בטיפול בקוצב וואגלי היא השתלת קוצב מוחי מסוג DBS. בדומה לקוצב הוואגלי המערכת מורכבת מבטריית קוצב המושתל בדופן בית החזה, אולם בטיפול זה מושתלות האלקטרודות באופן מדוייק אל גרעין התלמוס במוח. זהו אזור האחראי על התפשטות הפעילות החשמלית האפילפטית לאזורים רובים במוחים. באמצעות גרייה מדוייקת באזור זה ניתן למנוע את התפשטות הפרכוסים, ולהפחית את תדירות ועצמת הפרכוסים.

RNS

אפשרות נוספת שעדיין לא זמינה בארץ היא , NeuroPace's RNS System, שאושר לשימוש על ידי ה-FDA , כולל בטריית קוצב המושתלת בעצם הגולגולת ומחוברת לאלקטרודות המושתלות ישירות במוקד האפילפטי. כאשר המערכת מאתרת פעילות חשמלית לא תקינה במוח, מועבר זרם חשמלי באמצעות האלקטרודות אל תוך המוקד כדי לעצור או אף למנוע התקף.

דילוג לתוכן