טיפולים נוירוכירורגיים לכאב עמיד בחולי סרטן

כאב הוא סימפטום הגורם לתחלואה קשה ופגיעה באיכות החיים בחולים אונקולוגיים. עד 80% מהחולים האונקולוגיים יסבלו מכאב משמעותי בשלבי המחלה המתקדמים. הסיבות השכיחות לכאב אצל חולי סרטן הן חדירה של תאי הגידול לרקמות הגוף, לחץ על עצבים או נזק בעקבות טיפולים כגון כימותרפיה, הקרנות או ניתוח.

המטרה בטיפול בכאבם של חולים אונקולוגיים היא להשיג שיכוך כאב מהיר ללא תופעות לוואי על מנת להקל בסבלם ולאפשר לחולים להמשיך ולתפקד ככל הניתן ולהמשיך ברצף הטיפולים במחלה ולשפר את איכות החיים.

למרות מודעות גוברת מצד הרופאים והכנסה של פרוטוקולים לטיפול בכאב אונקולוגי עדיין ישנם חולים שבשלבים המתקדמים של המחלה אינם מאוזנים בצורה מיטבית מבחינת כאב וסובלים מכאב עז ובלתי נשלט.
במצב כזה יש מספר טיפולים נוירוכירורגיים (במערכת העצבים) שיכולים לנתק את המסלולים העצביים בחוט השדרה שמוליכים את אותות הכאב אל המוח או במרכזי הכאב במוח. הטיפולים מתבצעים על ידי צריבה מדוייקת זעיר-פולשנית באמצעות אלקטרודת גלי-רדיו המחממת את הרקמה סביבה. פרוצדורות אלו מבוצעות תחת הנחיית הדמייה מדוייקת ומביאות להקלה מיידית בכאב.

צריבה של מסלולי הכאב
צריבה של מסלולי הכאב

קורדוטומיה (Cordotomy):

מטרת הפעולה היא לנתק מסלול שמעביר כאב סומטי (הקשור לשלד, שריר, עצמות ועור) העולה בצד חוט השדרה ולמנוע מאותות הכאב מלהגיע באמצעותו למוח. ניתן לבצע את הפעולה בגישה מלעורית (דרך העור) באלקטרודה מיוחדת שמוחדרת (באמצעות מחט) לחוט השדרה מהצד (בצוואר) דרך העור תחת הנחיית סיטי. באמצעותה צורבים את הרקמות העצביות של מסלול הכאב. כלומר, מחממים אותן בגלי רדיו ושומרים על טמפרטורה מדויקת בעזרת חיישן חום המורכב בקצה האלקטרודה וכך גורמים לניתוק המסלול. הפעולה מתבצעת בגישה זעיר פולשנית תחת הנחיית מערכת ניווט וסיטי תוך ניתוחי (O-Arm) והיא בעלת סיכויי הצלחה גבוהים במקרים של כאב עז חד צדדי כתוצאה מגידול לאחר כשלון של טיפולים אחרים.

מיילוטומיה מרכזית (Punctate Midline Myelotomy):

באמצעות שיטה זו אנו מטפלים בכאב ויסצרלי, פנימי, שמקורו באיברים הפנימיים של הבטן והאגן.
תחושת כאב שמקורה באיברים אלו עולה למוח דרך מסלול שעובר בחלק האחורי-מרכזי של חוט השדרה, ומטרת המיילוטומיה היא לנתק מסלול זה. היא נעשית באותו אופן שבו נעשית הקורדוטמיה, רק באזור הגב מאחור, ומתאימה לחולים הסובלים מכאב שנוצר בשל גידולים באזור הבטן והאגן.

סינגולטומיה (Stereotactic Cingulotomy):

כאשר הכאב הסרטני מפושט על פני הגוף לא ניתן להתערב בצורה ממוקדת כדי למנוע מאותות הכאב להגיע למוח. לכן במקרה כזה ניתן לצרוב את אחד ממרכזי עיבוד הכאב במוח, שאליו מתנקזים כל מסלולי הכאב, וכך להפחית את תפיסת הכאב. מדובר באזור שנקרא פיתול החגורה (Cingulate cortex) אשר נמצא בקליפת המוח ואחראי על מנגנוני עיבוד ספציפיים עבור מידע רגשי ועל עיבוד תחושת הכאב והסבל הכרוך בה.

בניתוח זה מוכנסת אלקטרודה זעירה בצורה מדוייקת (סטריאוטקטית) לאזור המטרה במוח וצורבת אותו באמצעות גלי רדיו. לאחר מכן החולים חשים הקלה משמעותית בכאבים ובסבל הנלווה להם.

את הטיפולים הללו ניתן לעבור במסגרת מרפאה נוירוכירורגית לטיפול בכאב עמיד בחולים אונקולוגיים שנפתחה לאחרונה במרכז הרפואי סוראסקי תל אביב. מדובר בשירות ייחודי הפועל במערך האונקולוגי אשר מטרתו לאתר את חלון הזמן שבו טיפולי כאב יכולים להקל משמעותית את סבלם של החולים. זאת כאשר לא ניתן לשלוט בכאב בתרופות ונדרשים הליכים ניתוחיים.

כתבה בהארץ על ניתוק מסלולי מסלולי הכאב בחולי סרטן
כתבה בהארץ על ניתוק מסלולי מסלולי הכאב בחולי סרטן
דילוג לתוכן