ניתוח MVD לנוירלגיה טריגמינלית

נוירלגיה טריגמינלית הינה סינדרום של כאבי פנים המופיעים בצורת התקפים עזים הדומים ל"זרם חשמלי" בצד אחד של הפנים. הכאבים נגרמים בשל לחץ של עורק מוחי על עצב התחושה של הפנים הקרוי העצב הטריגמינלי (או העצב המשולש) בסמוך למוצאו מגזע המוח. לחץ ווסקולרי זה גורם לפגיעה בעצב ולהולכה עצבית לא תקינה, המתבטאת ככאב עצבי עז. הכאב האופייני עלול להופיע באופן ספונטני או כתוצאה מגירוי תחושתי כגון מגע קל בפנים, לעיסה, צחצוח שיניים ואף דיבור.

כאשר הכאבים לא מגיבים לטיפול תרופתי ניתן לשקול התערבות ניתוחית.

ניתוח MVD

הטיפול הנוירוכירורגיה הקלאסי מתבסס על הפרדה ניתוחית של העורק הלוחץ מעצב הפנים באמצעות ניתוח לדקומפרסיה מיקרווסקולרית (MVD – Microvascular Decompression ). במהלך הניתוח נעזר המנתח במיקרוסקופ ניתוחי על מנת לזהות את העצב הטריגמינלי ואת כלי הדם הלוחץ עליו. ההפרדה בין כלי הדם לעצב מבוצעת באמצעות פד טפלון (חומר דמוי צמר גפן) שמונח בין העצב לעורק ומונע את הלחץ על העצב.

ניתוח זה יעיל מאוד כטיפול ארוך טווח מכיוון שהוא מטפל בשורש הבעיה. אחוזי ההצלחה של הניתוח גבוהים ועומדים על כ-80-90%. תתכן חזרה של הכאבים בכ-20% מהמטופלים בעשר השנים שלאחר הניתוח.
ניתוח MVD נחשב לניתוח בטוח, אולם כרוך בסיכון נמוך של ניתוח מוח. לכן בחולים מבוגרים או עם מחלות רקע המעלות את הסיכון הניתוחי קיימות שיטות טיפול נוירוכירורגיות אחרות.

דילוג לתוכן