ניתוח אפילפסיה לכריתת מוקד

להסבר כללי על אפילפסיה והטיפולים השונים ראה את העמוד הבא.

חולי אפילפסיה הסובלים מאפילפסיה מוקדית – זאת אומרת שההתקפים מתחילים במוקד מסויים במוח, נוטים במקרים רבים שלא להגיב בצורה מספקת לטיפול תרופתי. חולים אלו מוגדרים כסובלים מאפילפסיה עמידה לטיפול תרופתי ויכולים להיות מועמדים לטיפול ניתוחי. מטרת ניתוח אפילפסיה היא לנטרל את המוקד האפילפטי ולהפסיק את הפרכוסים. במקרים המתאימים יכול טיפול ניתוחי להביא לריפוי המחלה.

טרם החלטה על טיפול ניתוחי יש צורך לעבור בירור מקיף על מנת לזהות את המוקד במוח ממנו מתחילים הפרכוסים. בשלב ראשון יש צורך בהערכה על ידי נוירולוג מומחה לאפילפסיה המוודא שהטיפול התרופתי אכן ניתן בצורה מיטבית. הנוירולוג בד״כ יפנה לביצוע ווידאו EEG על מנת לאפיין את ההתקפים. הדמיה מוחית מתקדמת באמצעות MRI ברזולוציה גבוהה בפרוטוקול אפילפסיה. במקרים מסויימים יש צורך בביצוע בדיקות הדמיה מתקדמות כגון PET-CT ו-MRI תפקודי.

רישום EEG של פירכוס
רישום EEG של פירכוס
מוקד אפילפטי
מוקד אפילפטי

במקרים מסויימים יומלץ לאחר שלב הבירור הראשוני על ניטור מתקדם פולשני על ידי השתלת אלקטרודות עומק במוח (SEEG) לזיהוי מדוייק של המוקד האפילפטי.

אלקטרודות עומק SEEG לניטור אפילפסיה פולשני
אלקטרודות עומק SEEG לניטור אפילפסיה פולשני

במידה ומזוהה מוקד בודד ממנו מתחילים הפרכוסים ניתן לשקול כריתה כירורגית שלו. ההחלטה מתקבלת בדיון צוות רב מקצועי תוך הערכת הסיכוי לריפוי מול הסיכון האפשרי לפגיעה נוירולוגית. הניתוח קרוי בשפה המקצועית ״קרניוטומיה״ וכרוך בפתיחה כירורגית של הגולגולת, חשיפת המוח והסרה מיקרו-כירורגית בעזרת מיקרוסקופ של האזור החולה במוח. במקרים בהם קיימת לזיה אנטומית מוגדרת ב-MRI סיכויי ההצלחה גבוהים.

ניתוחי לייזר לצריבת מוקד אפילפטי:

בשנים האחרונות פותחה שיטה חדשה המחליפה את הניתוחים הפתוחים הגדולים לכריתת מוקדים אפילפטיים במוח. במהלך הניתוח מוחדר סיב אופטי עדין למרכז המוקד האפילפטי במוח בצורה מדוייקת באמצעות מערכת ניווט בגישה זעיר פולשנית (דרך חור קטן בגולגולת).
לאחר מכן מועבר המטופל למכשיר ה-MRI שם מוקרנת אנרגיית לייזר דרך הסיב האופטי שמחממת את רקמת המוח החולה במשך דקה עד שתיים עד שהאזור החולה נהרס. הטיפול מבוצע במכשיר MRI ברזולוציה גבוהה המאפשר לקבל תמונה בזמן אמת של פנים המוח, תוך בקרה של הטמפרטורה במוח, וכך למנוע נזקים למוח הבריא מסביב.

צריבה בלייזר של מוקד מוחי
צריבה בלייזר של מוקד מוחי


חשוב להדגיש כי הטיפול בלייזר אינו מתאים לכל החולים. במקרים המתאימים יכול להביא לתוצאות מצויינות עם התאוששות מהירה לאחר הניתוח.

לכתבה שהתפרסמה ב-ynet על הטיפול הניתוחי בלייזר >

דילוג לתוכן